العودة   منتديات مزيكا تو داى > منتديات التعارف و الحب و الرومانسية > الحب و الرومانسية

الحب و الرومانسية منتدى الحب والرومانسيه love and romantic forum

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 10-07-2009, 04:35 AM   #1
::::: الرومانسى الحائر :::::
عضو مزيكاوي

الصورة الرمزية ::::: الرومانسى الحائر :::::

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ::::: الرومانسى الحائر :::::
افتراضي الفرق بين الحب والصداقة ؟...؟....؟ مناقشة مفتوحة

الحب والصداقة

الصداقة ......................

الفرق الحب والصداقة ؟...؟....؟ مناقشة

الصديق هو الانسان الذى نختارة ونئتمنة على اسررنا احيانا وهو الانسان الذى يقف بجانبى وقت المحنات والشدائد
والحبيب ......................

الفرق الحب والصداقة ؟...؟....؟ مناقشة

هو الانسان الحنون الرقيق الذى يصبر على حبيبة يفعل ما يشاء لة لكى يرضى حبة لة ويحافظ على حبة وقلبة

والموضوع هو
ان الصداقة زى ما كلنا عرفين ممكن تتحول الى حب لاكن من المستحيل ان يتحول الحب الى صداقة
طيب تمام اوى وكلامنا جميل لاكن دلوقتى فى مشكلة
ان انا ممكن اعامل بنت كويس اوى واخاف عليها وكل حاجة لمجرد الصداقة وزى اختى لاكن ممكن ان هذة البنت تفهم الخوف والكلام دة الى حب دة الى احنا بقينا نفسرة ونترجمة فى مخنا وانا الصراحة مريت بلحكاية دى علشان كدة حبيت اكلمكو فيها ونستفيد منها علشان ما نقعش فى الغلطة دى تانى ونتجرح من انسان لمجرد انى فهمتو غلط واستعجلت ويقولى سورى انتا او انتى زى اختى

بس انا هسيبها نقاش بينا وازاى نعرف ان الانسان دة بيحبنى ولا بيخاف عليا زى اخوة او اختو
ونقدر نفرق بين الحب والصداقة
ويا ريت الى عندو تجربة يفدنا بيها

[IMG]http://4.bp.********.com/_5LhizPwBu-M/SgSsAnHj7iI/AAAAAAAAABI/A3XhwByPgBE/s400/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%85.jpg[/IMG]

مستنى مشاركة كل الاعضاء فى الموضوع

مع تحياتى

mena roshdy
للمزيد من مواضيعي

hgtvr fdk hgpf ,hgw]hrm ?>>>?>>>>? lkhram ltj,pm lkhram hgpf hgtvr fdk ,hgw]hrm

قديم 10-07-2009, 11:25 PM   #2
love story love
الأعضاء

الصورة الرمزية love story love

موضوعك جميل وفعلا دايما الشباب بتقع فى المشكله ده

بس والله لو الصديق صريح اذا كان بنت او ولد

يقول او يلمحله بانه بيعتبر اخ او اخت وان مفيش حاجه جواه لكن دايما بنسيب الموضوع يمشى لحد ما نقع وبعد كده انا اسف انا بعتبرك زى اختى او بعتبرك اخويا طب ليه احنا منقولش ليه منبقاش صرحه مع اللى قدامنا ليه دايما نجرح وننجنرح
بس على فكرة فى فرق بين الحب والصداقه والفرق ده قوى

(القلب) هو الفرق بين الحب والصداقه

او بمعنى اوضح الاحساس والمشاعر

بس قبل ما نسال ونقول الفرق بين الحب والصداقه لازم نعرف يعنى ايه حب ويعنى ايه صداقه
الحب ؟؟؟؟؟؟ خوف واهتمام واخلاص وامان وحنيه وطيبه وكل حاجه فى حياتك وحاجات جميله متتوصفش لكن بتتحس باحساسنا ومشاعرنا

الصداقه ؟؟؟؟؟؟ برده خوف واهتمام وصراحه وكتمان اسرار واخ يبقى معاك وقت شدتك وفرحتك وبس

ينفع اقول ان الصداقه فيها حاجات جميله متتوصفش لكن بتتحس باحساسنا زى ما قولت فى معنى الحب

طبعا مينفعش ولا انا كلامى غلط

الانسان اللى عايز ميقعش فى المشكله ده يبقى صريح مع الصديق او الصديقه

انا اسفه انى طولت وكمان حاسه انى دخلت فى مواضيع تانيه وياريت لو حد عنده تعليق على كلامى ياريت يقول

تقبلو مرورى

love story love غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 11-07-2009, 03:39 AM   #3
nou00r721
عضو مزيكاوي

الصورة الرمزية nou00r721

تسلم على التوبيك الجميل ده وبعدين الحكايه دى بجد منتشره بطريقه فظيعه وحصلت معايا بس عرفت انقذ الموقف

اولا احب احي صديقه القسم love story love على الكلام الجميل وبجد كلامك جميل وياريت ده اللى يحصل

عموماا : ان الحب زى ماحنا عارفين اجمل وارق حاجه فى الدنيا وحكايه ان اعامل واحده وبخاف عليها واساعدها واعاملها كويس وابتسم فى وشهااا وبقول انا فى نيتى زى اختى ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟

طب اعمل كده بس بين انك مش بترسم على حب عشان البنت اللى انت بتعاملها زى اختك متفتكرش انك كده بتحبهاا

بس للأسف الشباب اليومين دول لو شافوا الواحده تمام معاها يسيبهاا تكمل عشان لو قالها انتى زى اختى مش هايعرف يعمل معاها اللى هو عايزه من كلام حلو ومكالمات وكده يعنى

وللأسف برضوا ان البنات بتقع على طول والشباب مستغليه الموقف ده وطبعاا مش كل الشباب ولا كل البنات

وانا لو عاملت بنت معامله تمام لازم اعرفها ان مرتبط خاطب كده يعنى فى وسط الموضوع اجيب سيرت حبيبتى او خطيبتى كده يعنى

عشان بس البنت ماتتوهمش

والفرق ان الحب بتحاول تبين كل حاجه حلوه قدام حبيبتك من شكل وكلام ومعامله وكل حاجه بصراحه وبتديلها قلبك وعيونك وقلبك وروحك

وبتحاول انك متزعلهاش على قد ماتقدر وانك بجد تعرف انك بتحبها ولاى لأ

احساسك هو اللى هايعرفك لو زعلتها فى حاجه هاتلاقى نفسك كده تعبان ومش مستريح

ده الحب اللى بجد مش اقولها كلمه بحبك وخلاص

اما الصداقه دى اجمل حاجه والصداقه اللى بجد انك بتعمل كل حاجه عشان صاحبك والاجمل بقى انك بتبقى على طبيعت خااااااااااالص وبقولوا مع بعض اسرار ممكن اخوك نفسك مايعرفهاش

وبجد الصداقه دى بتدوم كتير

وبجد فى كلام كتير بس عشان ماتهؤوش

وتسلم يا غالى على التوبيك الجميل

nou00r721 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 11-07-2009, 01:00 PM   #4
gumos
الأعضاء

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الحقيقه الموضوع جميل وانا حبيت اقول رائي فيه بصراحه ان الصداقه بتبقي باينه من الاول يعني مثلا مش بتقولها يا حبي او كلام ذي ده مثلا تقولها يا اختي يا كذا كده بعدين مفيش حاجه اسمها افتكرت اني بحبها هو الحب ده باتخمين يعني تحيب طبق رز و تعد تقول بيحبني لا مبيحبنيش لا طبعا مش كده ده حاجه في القلب الا اذا كانت هيا او هو بيحبك بجد بس انت بتحب حد تاني دي بقي مشكله تانيه و علي فكره انت اكيد عملتلها من البحر طحينه في الاول و بعدين زهقت منها فقولتلها انتي زي اختي و الشغل بتاع الولاد ده و طبعا الكلام ده مش علي كل البنات او الولاد
شكرا لقرايتكم رائي

gumos غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 11-07-2009, 07:27 PM   #5
Dr_MidoSoft
الأعضاء

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Dr_MidoSoft

الحقيقة كان نفسى اقول تعليق بس مش عارف اقول اية لان الموضوع دة كبير اوى هرجعلك تانى

Dr_MidoSoft غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 11-07-2009, 07:47 PM   #6
عضو مزيكاوي

صديقتى love story love

كلامك جميل وتمام بس هل كل ما تصحبى حد هتعدى تقوليلو انتا زى اخويا وانتى زى اختى دى حاجة لو قلتهالو ممكن يستغرب ويقول ( البنت دى فى اية مالها بتقولى الكلام دة واستغراب بقا وكدة ) انا معاكى وكل حاجة بس هل انتى شيفة انى من غير سبب اقولة انتا زى اخويا

صديقى nou00r721

نورت موضوعى بردك الجميل وبص انتا مش كل ما هتكلم حد هتعمل حساب انو بيفكر فى الحب انتا طيب بلاش كدة افرض انتا مثلا اعجبت بواحدة بتعملك حلو جدا وبتخاف عليك وكل شوية تطمن عليك وكدة انتا هتفتكر اية ان البنت دى بتحبك ولا مجرد انها بتخاف عليك زى صدقها

صديقى gumos

نورتنى بردك وهل انا لما اجى اكلم وحدة مثلا معجب بيها او كدة اقولها يا حبيبتى او لو مش معجب بيها اقولها يا اختى مش لزيزة اوى بس

بصو يا جماعة انا من رائية ان احنا نخاف على اصحبنا اوى ونحبهم اوى ونعمل لهم كل حاجة بحب اوى لاكن نوضحلهم ازاى مثلا فى الرسايل بتعتنا فى اخر الرسالة ممكن نكتب my best brother
كدة او لو بنت سيستر وكدة انا اقصد ان احنا نقول بس بطريقة محورة لان انا بشوف ان الكلمة دى بتجرح لو قلتيها لشخص فى وشة كدة وممكن ياخد موقف منى

ومستنى ردكم يا اصحابى

قديم 12-07-2009, 02:40 AM   #7
nou00r721
عضو مزيكاوي

الصورة الرمزية nou00r721

شكرا على ردك يا الرمانسى الحائر بس نادر اوى لما بنت بتكلم واحد وبتتصل بيه وبتتطمن عليه وبتخاف عليه نادر اوى ولو بنت كده اجس نبضها وفى الاول والاخر لو انا شايف ان دى ليا اقولها ولو مش شايف برضوا اقولها بس بطريقه غير مباشره

وكل واحد ليه الطريقه اللى توصل المعلومه بطريقه صح ومن غير جرح او احراج

مع ارق التحيات لك يا صديقى

nou00r721 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 12-07-2009, 07:02 PM   #8
love story love
الأعضاء

الصورة الرمزية love story love

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nou00r721 مشاهدة المشاركة
شكرا على ردك يا الرمانسى الحائر بس نادر اوى لما بنت بتكلم واحد وبتتصل بيه وبتتطمن عليه وبتخاف عليه نادر اوى ولو بنت كده اجس نبضها وفى الاول والاخر لو انا شايف ان دى ليا اقولها ولو مش شايف برضوا اقولها بس بطريقه غير مباشره

وكل واحد ليه الطريقه اللى توصل المعلومه بطريقه صح ومن غير جرح او احراج

مع ارق التحيات لك يا صديقى
يا صديقى الرومانسى الحائر انا قصدى زى قصد نور بالظبط نعرف اللى قدامنا بس بطريقه غير مباشرة وكمان فيها ايه لو كل ما نشوف حد نقوله انت زى اخونا او اختنا انا شايفه انها مفهاش حاجه مش احسن ما اقع فى مشكله معرفش اطلع منها
وكمان كل واحد وطبعه وشخصيته

love story love غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 13-07-2009, 08:19 AM   #9
Yahia
مشرف قسم

الصورة الرمزية Yahia

Exclamation

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كالعاده ياامينا موضوع رائع وجاد جدا ومميز فعلا

بخصوص الموضوع ده فعلا كتير بيحصل

رأس الموضوع ده فى نقطتين أولهم :

ان كل أنسان لما بيحب حد احيانا بيخاف يقول للى قدامه بحبك أو يصارحه بيضطر او بيلاقى الموقف بيكون صداقه وده طبعا
من غير قصد ساعتها بقى لما يعامله الصديق ده اللى هو المفروض بيحبه بتظهر المشاعر اكتر وأكتر يبقى هنا الصداقه كانت وسيله

النقطه التانيه

ان انا واحد من الناس أحيانا بعترض على الصداقه مابين ولد وبنت ولو حد سألنى ليه هقولك عشان الموضوع ده ميتكررش
الفكره كلها انا ممكن ابقى صديق لأى بنت بس بكل حدود فى المعامله والعلاقه بدون أى تجاوزات

والأهم من كل ده وده انت لما تبقى صديق مع بنت أكيد دى بتبقى غير لما تكون مع حبيبتك يعنى العلاقه دى غير دى
فأكيد اللى هيحس بحبك وهو من الاساس صديقك ده راجع لتصرفاتك انت فالمفروض والطبيعى جدا ان الصداقه صداقه والحب حب

واخيرا عايز اقول حاجه مهمه

ان الحب ده شجره ليها جذور وليها فروع وليها أوراق الصداقه دى فرع كبير من شجرة الحب دى
واجب علينا كل علاقه يبقى ليها حدودها وليها شكلها المعروفه بيه

وانا مبمنعش اى علاقه بين اى بنت ولد تحت اسم الصداقه المحترمه والعلاقه الجاده والهادفه
ولا بمنع ان الصداقه تبقى حب دى حاجات بتبقى خارجه عن ارادتنا ممكن وليه لا نقابل صديق نحبه ويغير حياتنا

شكرا ليك مينا مرة تانيه
وشكرا للجميع واتمنى ان تكون وجهة نظرى وصلت ليكم

مع خالص حبى وتحياتى وتقديرى للجميع
Yahia

قديم 13-07-2009, 10:28 AM   #10
عضو مزيكاوي

اصدقائى nou00r721 و love story love

اولا احب اشكركم على المتابعة
صدقنى مش نادر ولا حاجة وانا بيحصل معايا الموضوع دة كتير بس مش بقول كلمة انتى زى اختى دى الا فى وقتها الصح يعنى مثلا فى وسط هزار فى وسط مكلمة بهزار كدة علشان ما تجرحش الى قدامك مش اول ما اصاحب حد اقولة انتا زى اخويا طيب افرض ان صحبتك دى لقيت فيها صفات عجبتك وعايز تترتبط بيها هل هتقدر ترتبط بيها بعد ما تقولها انتى زى اختى او العكس للبنات
دة الى اقصدو مش اكتر وشكرا تانى ليكو يا اصحابى للمتابعة

صديقى yahia

شكرا جدا ليك يا يحى للمرور
بس سعات زى ما بقول كدة يا يحى ان انتا طبعتك وشخصيتك ان انتا مثلا شخص جدع بتحب تخاف على اصحابك وكدة بس الى قدامك بيترجمو الى كلام حب مع ان انتا ما تقصدش الا كدة فا الاحترام فى المعاملة واجب بس سعات البنات بترجمها ان انتا حب وكدة

يا رب اكون وفقت فى انى اوصلكم وجهة نظرى يا اصحابى ومستنى ردكم