العودة   منتديات مزيكا تو داى > المنتديات العامة > المنتدى العام

المنتدى العام General
Talk about anything ...اتكلم براحتك

موضوع مغلق
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 15-09-2009, 08:20 PM   #1
Beauty Sandrine
مشرف سابق
 
الصورة الرمزية Beauty Sandrine
 
تاريخ التسجيل: May 2009
الدولة: L ManSoOouRa
المشاركات: 2,043
Thumbs up {..شــــورهم .. و خالف شورهم ..}

 

 



شورهم و خالـــــــف شورهم يا عم {..شــــورهم خالف شورهم
تماما مثل الفيلم السينمائى ، وصف لنا حاله المؤرخ البريطانى ((ستانلى لينبول)) كل ما رآه و سمعه فى القاهرة القديمة ..

عاش هذا المؤرخ فى القاهرة فترة طويلة ،، و ترك لنا كتاب طريف بعنوان ((قصة القاهرة)) و يتضمن الكتاب مجموعة كبيرة من الطرائف التى جمعها من اهل القاهرة و فى احد الطرائف يقول (لينبول) :
ان فقيها حكيما كان ينصح رجل قاهريا فقال له :
{إذا اقدمت على اتخاذ قرار خطير فعليك اولا ان تستشير(عشرة)من اصدقائك المخلصين ، فإن لم تجد فعليك ان تستشير (خمسة) من الاصدقاء كل واحد مرتين ، فإن لم تجد فعليك ان تستشير صديقا مخلصا (عشر) مرات .. فإن لم يكن لديك اصدقاء اطلاقا فعليك ان تستشير زوجتك ((و تعلم بعكس ما تقول)) ..!!

و من الغريب ان هناك مثلا شعبيا قديما يرجع تاريخه الى عصر المماليك .. أى إلى أكثر من 700 سنة .. يدور حول نفس المعنى ..
و هو على شكل نصيحة للرجال بالنسبة لمشورة النساء . و يقول المثل :
(( شورهم و خالف شورهم )) .. اى (( استشرهن و خالف مشورتهن)) .. مفهوم؟!

يقول رجل وقور و هو يحبس دموع عينيه :


-- الفلوس كانت معانا و فى امان الله.. فضلت المدام تقول لى نحطها عند الناس دول .. و الميت الف بعد اربع سنين هيبقوا متين الف .. انت عبيط يا راجل يا مجنون تسيب الفرصة دى.. و سمعت كلامها لانى عبيط و مجنون..

فيرد عليه رجل اخر قائلا:

-- انا كنت ناوى ابنى بيت .. فضلت الحاجة تقول لى بيت ايه و هباب ايه .. دى الارباح هنا 24% .. مش هنعرف نجيب زيهم حتى و لو بنينا عمارة .. لكن برضو انا اللى غلطان ..

و يتدخل فى الحديت رجل ثالث:

-- و الله كنت حاسس من الاول .. و قلتلها دول نصابين .. قالت استغفر الله ان بعض الظن اثم .. عيب على مظاهر الصلاح و الورع و الجلابية و الطاقية اللى هما لابسينها و الدقن اللى طول كده .. و آدى اخرتها ..!

و يقول احد الصابرين بعد ان نفذ صبره :

-- احنا كنا وارثين حتة ارض .. جت اختى الكبيرة و قالت نبيع الارض و نحط فلوسنا عند زفت الطين ، و اهى ضاعت الارض و ضاعت الفلوس..

قصص و حكايات كثيرة تدل على انجميع هؤلاء الرجال لو كانوا قد عملوا بعكس مشورة النساء لنجوا من العذاب و الضياع .. الامر الذى يؤكد المثل الشعبى ((شورهم و خالف شورهم )) هو مثل صحيح و له نتائج مضمونة..

و لكن العيب الوحيد فى هذا المثل هو ان تفطن اليه النساء القادرات على المكر و الكيد و الدهاء .. فإذا كانت الواحدة منهن تريد ان تقول ((يمين)) فإنها تمكر و تقول ((شمال)) .. و عندما يعمل الرجل بعكس ((الشمال)) فإنه سيعمل ((اليمين)) .. و هذا هو مرادها و ما كانت تهدف اليه من البداية ..
و الستر من عند الله {..شــــورهم خالف شورهم و لكل قاعدة شواذ{..شــــورهم خالف شورهم
للمزيد من مواضيعي

 

الموضوع الأصلي : {..شــــورهم .. و خالف شورهم ..}     -||-     المصدر : منتديات مزيكا توداي     -||-     الكاتب : Beauty Sandrine



V>>aJJJJ,vil >> , ohgt a,vil >>C aJJJJ,vil

 

 

 


Beauty Sandrine غير متواجد حالياً  

 

قديم 15-09-2009, 09:02 PM   #2
Caesar
مشرف عام
 
تاريخ التسجيل: Mar 2006
الدولة: مصـر .. والحمدلله عليها نعمه
العمر: 27
المشاركات: 1,622
إرسال رسالة عبر ICQ إلى Caesar إرسال رسالة عبر MSN إلى Caesar إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Caesar إرسال رسالة عبر Skype إلى Caesar
افتراضي

 

هههههههههههههههههههههههههههههههه


يابنت الايه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه


مشكله الكتاب بتاعك دا

حلوه اوي البتاع بتاع البتاع دا

وبعدين حد يشاور الستات ؟؟

يابنتي الى يمشي ورا الستات .. يروح الشلالات

والى يمشي ورا النسوان .. يبيبع هدومه ويقعد عريان




صدق من قال ..

يا مأمن للحريم .. يا مأمن للمعزه وسط البرسيم

و يا مأمن للنسوان .. أفضلك استخدم منتجات تايوان ( ماله الصيني ؟؟ )


و عجبـي

 

__________________
وخــدتني ومشينا ..
والفــرح يضمنا ..
ونسينا يا حبيبي ..
مين انت ومين انا
حسيت ان هوانا
هيعيش ملييون سنه

وبقيت وانت معايا ..
الدنيا ملك ايديا ..
أأمر على هوايا
تقول أمــرك يا عنيـــــــا

التعديل الأخير تم بواسطة Caesar ; 15-09-2009 الساعة 09:16 PM.
Caesar غير متواجد حالياً  

 

قديم 15-09-2009, 09:05 PM   #3
Most Wan†èD
عضو مخالف
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
الدولة: Cλś†Ĺề Iห Ťĥè SќΫ
المشاركات: 5,808
افتراضي

 

و ادى اخرة اللى يمشى ورا كلام الستات بيضيع :d
تسلم ايدك ع التوبيك يا ساندرين

 

Most Wan†èD غير متواجد حالياً  

 

قديم 15-09-2009, 09:07 PM   #4
بيزوووووو
عضو مخالف
 
تاريخ التسجيل: Jun 2009
المشاركات: 965
افتراضي

 

فى حد عاقل يسلم دقنة الى واحدة ست يا قمر دى كانت الدنيا تخرب يا جميل ولكل قاعدة شواذ

تسلم ايدك يا قمر توبيك جميل زيك يا قمر

 

بيزوووووو غير متواجد حالياً  

 

قديم 15-09-2009, 09:36 PM   #5
Dena Yehia
مشرفــه المنتــدى العــام
 
الصورة الرمزية Dena Yehia
 
تاريخ التسجيل: Aug 2008
الدولة: زمـلـكـاويه وأفـتـخـر
العمر: 30
المشاركات: 5,137
افتراضي

 

شكرا شكرا
انتم اللى حكماء وعقلاء ومفيش زيكم

 

__________________
Dena Yehia غير متواجد حالياً  

 

قديم 15-09-2009, 09:41 PM   #6
Gloming
الأعضاء
 
الصورة الرمزية Gloming
 
تاريخ التسجيل: Mar 2009
المشاركات: 4,119
افتراضي

 

كده جبتلنا الكلام ....

بس موضوع حلو اوى ....ومش هننكر طبعا ان فى زوجات يجيبوا الضغط

شكرا للتوبيك ياستى ...

 

Gloming غير متواجد حالياً  

 

قديم 15-09-2009, 09:49 PM   #7
بيزوووووو
عضو مخالف
 
تاريخ التسجيل: Jun 2009
المشاركات: 965
افتراضي

 

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dena yehia مشاهدة المشاركة
شكرا شكرا
انتم اللى حكماء وعقلاء ومفيش زيكم

لالا يا دينا انا قولت لكل قاعدة شواذ يا عسل يعنى فى بنات وستات اجدع من ميت راجل

 

بيزوووووو غير متواجد حالياً  

 

قديم 15-09-2009, 09:51 PM   #8
ahmed-adel-2010
عضو مزيكاوي
 
الصورة الرمزية ahmed-adel-2010
 
تاريخ التسجيل: Oct 2008
الدولة: فى أرض الله
المشاركات: 5,237
Talking

 

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة caesar مشاهدة المشاركة
هههههههههههههههههههههههههههههههه


يابنت الايه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه


مشكله الكتاب بتاعك دا

حلوه اوي البتاع بتاع البتاع دا

وبعدين حد يشاور الستات ؟؟

يابنتي الى يمشي ورا الستات .. يروح الشلالات

والى يمشي ورا النسوان .. يبيبع هدومه ويقعد عريان




صدق من قال ..

يا مأمن للحريم .. يا مأمن للمعزه وسط البرسيم

و يا مأمن للنسوان .. أفضلك استخدم منتجات تايوان ( ماله الصيني ؟؟ )


و عجبـي
ههههههههه والله احسن رد:d:d

 

__________________
حبيتها ومالى فى القلب حيلة حبيتها وما نسيناها حبيتها حبا عذبنى فما ذوقت نوما هنيئا ولا راحة بال اتمنى منها كلمة اتمنى منها نظرة لقلبى يشتاق
ahmed-adel-2010 غير متواجد حالياً  

 

قديم 15-09-2009, 10:14 PM   #9
aYaM wBeN3ShHa
عضو مزيكاوي
 
الصورة الرمزية aYaM wBeN3ShHa
 
تاريخ التسجيل: Feb 2007
الدولة: ğЩα 7őĎη m0ҚǺ
العمر: 25
المشاركات: 8,008
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى aYaM wBeN3ShHa
افتراضي

 

مامننش لاى ست غير امك
ولو ابوك طلقها متامننهاش

 

__________________
[IMG]http://i53.*******.com/15y9kd5.jpg[/IMG]
ī ĽơνЄ mǑҚά & ģąЙą
aYaM wBeN3ShHa غير متواجد حالياً  

 

قديم 15-09-2009, 10:20 PM   #10
Sameh&Hafez
عضو مزيكاوي
 
الصورة الرمزية Sameh&Hafez
 
تاريخ التسجيل: May 2009
الدولة: محدش ليه دعوه بيا
العمر: 24
المشاركات: 1,349
إرسال رسالة عبر ICQ إلى Sameh&Hafez إرسال رسالة عبر AIM إلى Sameh&Hafez إرسال رسالة عبر MSN إلى Sameh&Hafez إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Sameh&Hafez إرسال رسالة عبر Skype إلى Sameh&Hafez
افتراضي

 

ايه المواضيع الجامده دى يابت
نازله ون ون اهدى شويه
بس تسلم ايدك والله
وفعلا اللى يمشى ورا النسوان يبيع هدومه بس طبعا عاوز اقولك ان فى بنات احسن من ميت راجل وعن تجربه يعنى

 

__________________

Sameh&Hafez غير متواجد حالياً  

 

موضوع مغلق

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
خالف, شــــورهم, صورهم

المنتدى العام


Ads


أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

Rss  Rss 2.0  Html  Xml  Sitemap 


الساعة الآن 03:32 AM.


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd. , Designed & TranZ By Almuhajir

Security & upgrade & support by LameyHost

Security team



 
 
Bookmark and Share

افلام عربى | افلام اجنبى | اغانى | كليبات | لقاءات | عروض المصارعه | مسلسلات | مسرحيات | العاب | برامج | موبيل | رياضه 

العاب فلاش - العاب بنات - العاب سيارات - العاب اكشن

ألعاب المغامرات | أكشن وقتال | العاب عربيه | الذكاء والألغاز | العاب اطفال | العاب ورق | ألعاب الفتيات | ألعاب ثقافية | العاب رياضية | العاب سيارات

جميع المشاركات والمواضيع في منتدى لا تعبر عن رأي إدارته بل تمثل وجهة نظر كاتبها